Les origines de la Mimouna

Publié le par Yigal Bin-Nun















חג‭ ‬למימונה‭ ‬הגבירה‭, ‬אשת‭ ‬שד‭ ‬המזל

 

מאת‭ ‬יגאל‭ ‬בן‭ ‬נון

 

חגיגת‭ ‬המימונה‭ ‬של‭ ‬יהודי‭ ‬מרוקו‭ ‬נועדה‭ ‬מלכתחילה‭ ‬לפייס‭ ‬שדת‭ ‬מזל‭ ‬מקומית‭ ‬ולא‭ ‬היו‭ ‬בה‭ ‬כל‭ ‬מרכיבים‭ ‬דתיים‭. ‬אולי‭ ‬משום‭ ‬כך‭ ‬נשכח‭ ‬בישראל‭ ‬מוצאה‭ ‬הפגאני‭ ‬ונוספו‭ ‬לה‭ ‬משמעויות‭ ‬חדשות

 

 

המימונה‭ ‬של‭ ‬יהודי‭ ‬מרוקו‭ ‬היא‭ ‬חגיגה‭ ‬משפחתית‭ ‬ואירוע‭ ‬ציבורי‭ ‬המושך‭ ‬אליו‭ ‬פוליטיקאים‭ ‬רבים‭, ‬וכך‭ ‬היתה‭ ‬לתופעה‭ ‬ישראלית‭ ‬לגיטימית‭. ‬ההסבר‭ ‬הנפוץ‭ ‬בשאלת‭ ‬מקורותיה‭ ‬קשור‭ ‬למדרשי‭ ‬שמות‭ ‬המנסים‭ ‬לעגנה‭ ‬בהקשרים‭ ‬יהודיים‭ ‬דתיים‭. ‬בישראל‭ ‬נקשרה‭ ‬המימונה‭ ‬ליום‭ ‬הולדתו‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬מימון‭, ‬אבי‭ ‬הרמב‭"‬ם‭. ‬לעתים‭ ‬היא‭ ‬גם‭ ‬מוזכרת‭ ‬גם‭ ‬כחג‭ ‬האמונה‭, ‬על‭ ‬פי‭ ‬הקירבה‭ ‬הצלילית‭ ‬של‭ ‬המלים‭. ‬המימונה‭ ‬קשורה‭ ‬כמובן‭ ‬בגאולה‭ ‬וביציאת‭ ‬מצרים‭ ‬מפני‭ ‬שהיא‭ ‬נחוגה‭ ‬באסרו‭ ‬חג‭ ‬של‭ ‬פסח‭. ‬אבל‭ ‬למעשה‭, ‬כל‭ ‬הפרשנויות‭ ‬הללו‭ ‬בטעות‭ ‬יסודן‭. ‬

שולחן‭ ‬המימונה‭ ‬נותן‭ ‬רמז‭ ‬למקורו‭ ‬האמיתי‭ ‬של‭ ‬המנהג‭. ‬הוא‭ ‬אינו‭ ‬ערוך‭ ‬לארוחה‭ ‬משפחתית‭ ‬חגיגית‭, ‬כמקובל‭, ‬אלא‭ ‬נועד‭ ‬למטרה‭ ‬אחרת‭: ‬להציג‭ ‬לצופה‭ ‬בו‭ ‬אוסף‭ ‬של‭ ‬סמלים‭ ‬המתחברים‭ ‬לדבר‭ ‬אחד‭. ‬אין‭ ‬מקום‭ ‬בשולחן‭ ‬הזה‭ ‬לתבשילי‭ ‬המטבח‭ ‬המרוקאי‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬בשר‭ ‬ואין‭ ‬בו‭ ‬שפע‭ ‬סלטים‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭ ‬בולטים‭ ‬בו‭ ‬מרכיבים‭ ‬שסמליותם‭ ‬מצדיקה‭ ‬את‭ ‬נוכחותם‭: ‬דג‭ ‬חי‭ ‬בתוך‭ ‬קערת‭ ‬מים‭, ‬חמישה‭ ‬תרמילי‭ ‬פול‭ ‬ירוק‭ ‬בבצק‭, ‬חמישה‭ ‬תמרים‭, ‬חמישה‭ ‬צמידי‭ ‬זהב‭ ‬בתוך‭ ‬קערת‭ ‬בצק‭, ‬חמש‭ ‬טביעות‭ ‬אצבעות‭ ‬עמוקות‭ ‬באותו‭ ‬בצק‭, ‬חמש‭ ‬מטבעות‭ ‬כסף‭, ‬חמישה‭ ‬תכשיטי‭ ‬זהב‭ ‬או‭ ‬כסף‭, ‬תכשיט‭ ‬בצורת‭ ‬כף‭ ‬יד‭, ‬דברי‭ ‬מתיקה‭, ‬חלב‭ ‬וחמאה‭, ‬קמח‭ ‬לבן‭, ‬שמרים‭, ‬דבש‭, ‬מיני‭ ‬ריבה‭, ‬גוש‭ ‬סוכר‭, ‬שיבולי‭ ‬חיטה‭, ‬צמחים‭ ‬ירוקים‭, ‬עלי‭ ‬תאנה‭, ‬פרחים‭ ‬וירק‭ ‬מן‭ ‬השדה‭. ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬ממרכיבים‭ ‬אלה‭ ‬אמור‭ ‬לסמל‭ ‬שפע‭, ‬פוריות‭, ‬מזל‭, ‬ברכה‭ ‬ואושר‭. ‬אף‭ ‬הברכה‭ ‬המסורתית‭ ‬מותאמת‭ ‬לסמלים‭ ‬אלה‭: "‬תרבחו‭ ‬ותסעדו‭", ‬שמשמעותה‭: "‬תצליחו‭ ‬ושיתמזל‭ ‬מזלכם‭". ‬

לאיזו‭ ‬מטרה‭ ‬עורכים‭ ‬את‭ ‬השולחן‭? ‬התשובה‭ ‬מצויה‭ ‬גם‭ ‬בשמה‭ ‬של‭ ‬החגיגה‭ ‬וגם‭ ‬בשירים‭ ‬המושרים‭ ‬בה‭. ‬השם‭ ‬מימונה‭ ‬הוא‭ ‬הצורה‭ ‬הנקבית‭ ‬של‭ ‬מימון‭. ‬מימון‭ ‬בערבית‭ ‬משמעותו‭ ‬מזל‭ ‬או‭ ‬הגורל‭ ‬הטוב‭. ‬באירוע‭ ‬זה‭ ‬שרים‭ ‬שירים‭ ‬לכבודה‭ ‬של‭ "‬לאלה‭ ‬מימונה‭ / ‬מברכה‭ ‬מסעודה‭", ‬שתרגומו‭: "‬מימונה‭ ‬הגבירה‭ / ‬מבורכת‭ ‬בת‭ ‬מזל‭". ‬הרי‭ ‬לנו‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬טקס‭ ‬המיועד‭ ‬להגיש‭ ‬לגבירת‭ ‬המזל‭ ‬שולחן‭ ‬ערוך‭ ‬בתקרובות‭, ‬המסמלות‭ ‬שפע‭, ‬בריאות‭ ‬הצלחה‭ ‬ומזל‭. ‬

השולחן‭ ‬הערוך‭ ‬לכבודה‭ ‬של‭ ‬גבירת‭ ‬המזל‭ ‬אינו‭ ‬זר‭ ‬למי‭ ‬שמתחקה‭ ‬אחר‭ ‬מנהגים‭ ‬ומסורות‭ ‬עממיות‭ ‬מדורי‭ ‬דורות‭. ‬אנו‭ ‬מוצאים‭ ‬אותו‭ ‬כבר‭ ‬בדברי‭ ‬הנביא‭ ‬ישעיהו‭: "‬ואתם‭ ‬עזבי‭ ‬ה‭' ‬השכחים‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬קדשי‭, ‬הערכים‭ ‬לגד‭ ‬שלחן‭ ‬והממלאים‭ ‬למני‭ ‬ממסך‭". ‬גד‭ ‬אינו‭ ‬אלא‭ ‬האל‭ ‬הבבלי‭ ‬בעל‭-‬גד‭, ‬אל‭ ‬המזל‭ ‬או‭ ‬הגורל‭ ‬הטוב‭, ‬והפנייה‭ ‬אליו‭ ‬באמצעות‭ ‬שולחן‭ ‬ערוך‭ ‬נועדה‭ ‬לפייסו‭ ‬בדרכי‭ ‬נועם‭. ‬את‭ ‬המנהג‭ ‬הזה‭, ‬כמו‭ ‬אמונות‭ ‬טפלות‭ ‬רבות‭ ‬אחרות‭, ‬גינו‭ ‬נביאי‭ ‬ישראל‭ ‬וגם‭ ‬התלמוד‭: "‬והעורך‭ ‬לפניה‭ (=‬לפני‭ ‬היולדת‭) ‬שולחן‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬מדרכי‭ ‬האמורי‭" (‬תוספתא‭ ‬שבת‭, ‬ז‭). ‬

כבר‭ ‬במאה‭ ‬ה-15‭ ‬מוזכר‭ ‬בכתובים‭ ‬השד‭ ‬מימון‭, ‬בן‭ ‬זוגה‭ ‬של‭ ‬השדה‭ ‬מימונה‭. ‬ב‭"‬ספר‭ ‬מפתח‭ ‬שלמה‭", ‬שמקורו‭ ‬כנראה‭ ‬בספרד‭ ‬שלפני‭ ‬המאה‭ ‬ה-15‭, ‬מוזכר‭ ‬שד‭ ‬או‭ ‬מלך‭ ‬או‭ ‬אל‭ ‬בשם‭ "‬מימון‭ ‬השחור‭ ‬בארץ‭ ‬המערב‭". ‬המערב‭ ‬אינו‭ ‬אלא‭ ‬צפון‭ ‬אפריקה‭, ‬ומרוקו‭ ‬בפרט‭. ‬מימון‭ ‬ובת‭ ‬זוגו‭ ‬מופיעים‭ ‬בכתבי‭ ‬יד‭ ‬רבים‭ ‬החל‭ ‬מן‭ ‬המאה‭ ‬ה-16‭. ‬אבל‭ ‬מתי‭ ‬החלו‭ ‬לערוך‭ ‬לכבודם‭ ‬שולחן‭ ‬באסרו‭ ‬חג‭ ‬של‭ ‬פסח‭ ‬במרוקו‭? ‬בכתביהם‭ ‬של‭ ‬נוסעים‭ ‬יהודים‭ ‬שהשאירו‭ ‬לנו‭ ‬עדויות‭ ‬ממראה‭ ‬עיניהם‭ ‬בערי‭ ‬מרוקו‭ ‬טמונה‭ ‬התשובה‭. ‬הנוסע‭ ‬האיטלקי‭ ‬שמואל‭ ‬רומנילי‭, ‬שסייר‭ ‬במרוקו‭ ‬בסוף‭ ‬המאה‭ ‬ה-18‭, ‬הבחין‭ ‬במנהג‭ ‬ואף‭ ‬נתן‭ ‬לו‭ ‬פירוש‭ ‬ברור‭: "‬בליל‭ ‬צאת‭ ‬החג‭ ‬עורכים‭ ‬שולחנם‭ ‬במיני‭ ‬מגדים‭ ‬ומבקרים‭ ‬זה‭ ‬לזה‭. ‬הקרואים‭ ‬אוכלים‭ ‬מאשר‭ ‬יחפצו‭ ‬ומברכים‭ ‬לבעל‭ ‬הבית‭. ‬מי‭ ‬יגיד‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬אלה‭ ‬למו‭? ‬אולי‭ ‬יהיה‭ ‬כחוקת‭ ‬העורכים‭ ‬לגד‭ ‬שולחן‭". ‬רומנילי‭ ‬לא‭ ‬התקשה‭ ‬לקשר‭ ‬בין‭ ‬שולחן‭ ‬המימונה‭ ‬לתופעה‭ ‬המקראית‭. ‬

גם‭ ‬הנוסע‭ ‬בנימין‭ ‬השני‭, ‬שהגיע‭ ‬למרוקו‭ ‬ב-1852‭ ‬לערך‭, ‬מזכיר‭ ‬את‭ ‬ליל‭ ‬אלמימון‭. ‬שני‭ ‬נוסעים‭ ‬נוספים‭ - ‬החיד‭"‬א‭ (‬חיים‭ ‬יוסף‭ ‬דוד‭ ‬אזולאי‭) ‬ב-1772‭ ‬ואלקנה‭ ‬בר‭ ‬ירוחם‭ - ‬מציינים‭ ‬את‭ ‬אסרו‭ ‬חג‭ ‬פסח‭ ‬כיום‭ ‬מועד‭ ‬לפגיעת‭ ‬עין‭ ‬רעה‭, ‬ולכן‭ ‬יש‭ ‬לערוך‭ ‬בו‭ ‬סעודה‭ ‬כדי‭ ‬להרחיק‭ ‬את‭ ‬המזל‭ ‬הרע‭. ‬וכך‭ ‬מובן‭ ‬כיצד‭ ‬פייסו‭ ‬את‭ ‬שדי‭ ‬המזל‭ ‬מימון‭ ‬ומימונה‭ ‬דווקא‭ ‬באסרו‭ ‬חג‭. ‬

מקור‭ ‬נוסף‭ ‬לחג‭ ‬הם‭ ‬טקסי‭ ‬שבטי‭ ‬הגנאווה‭ ‬המרוקאיים‭, ‬שנגינתם‭ ‬השפיעה‭ ‬על‭ ‬מוסיקאים‭ ‬רבים‭ ‬במערב‭. ‬הגנאווה‭ ‬עורכים‭ ‬טקסים‭ ‬פולחניים‭ ‬אחת‭ ‬לשנה‭, ‬והם‭ ‬מתחילים‭ ‬בתהלוכה‭ ‬ומסתיימים‭ ‬בריקודים‭ ‬אקסטטיים‭. ‬שיריהם‭ ‬אף‭ ‬כוללים‭ ‬פנייה‭ ‬לאלה‭ ‬מימונה‭ ‬ולבן‭-‬זוגה‭, ‬סידי‭ ‬מימון‭. ‬גם‭ ‬בקרב‭ ‬אמונות‭ ‬הגנאווה‭ ‬שבמרוקו‭, ‬הפנייה‭ ‬לגבירה‭ ‬מימונה‭ ‬ולבן‭ ‬זוגה‭ ‬קשורה‭ ‬לאלת‭ ‬המזל‭ ‬ולרצון‭ ‬לפייסה‭. ‬והרי‭ ‬שיר‭ ‬אחד‭ ‬מתורגם‭ ‬לדוגמה‭: "‬הנה‭ ‬היא‭ ‬באה‭ ‬מימונה‭ ‬הגבירה‭ / ‬הנה‭ ‬היא‭ ‬באה‭ ‬מבורכת‭ ‬בת‭-‬מזל‭. / ‬ישמח‭ ‬בה‭ ‬גדול‭ ‬וקטן‭. / ‬מימונה‭ ‬מביאה‭ ‬שפע‭ ‬רב‭ / ‬הנה‭ ‬ממתקים‭, ‬הנה‭ ‬סופגניות‭ / ‬הנה‭ ‬כוסות‭ ‬רבים‭ / ‬הנה‭ ‬הכוח‭ ‬ואורך‭ ‬ימים‭ / ‬הנה‭ ‬השמחה‭ ‬והעונג‭ / ‬הו‭ ‬מימונה‭ ‬הגבירה‭ ‬היקרה‭ / ‬שמשך‭ ‬בהירה‭ ‬ומרפאה‭ / ‬בואי‭ ‬אלינו‭ ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬יפה‭ ‬וצוחקת‭ / ‬בואי‭ ‬אלינו‭ ‬כל‭ ‬שנה‭, ‬הביאי‭ ‬ברכה‭". ‬

למרות‭ ‬המרחק‭ ‬הרב‭ ‬בין‭ ‬מנהגי‭ ‬היהודים‭ ‬במרוקו‭ ‬לבין‭ ‬שבטי‭ ‬הגנאווה‭, ‬נראה‭ ‬שיהודי‭ ‬מרוקו‭ ‬אימצו‭ ‬את‭ ‬דמותה‭ ‬של‭ ‬גבירת‭ ‬המזל‭. ‬אבל‭ ‬דמותו‭ ‬של‭ ‬סידי‭ ‬מימון‭, ‬שהיתה‭ ‬בשימוש‭ ‬בקמיעות‭ ‬ובכתבי‭ ‬חוכמת‭ ‬הנסתר‭ ‬והקבלה‭, ‬נעלמה‭ ‬בהדרגה‭ ‬ונותרה‭ ‬רק‭ ‬דמותה‭ ‬של‭ ‬בת‭ ‬זוגו‭. ‬

מנהג‭ ‬נוסף‭ ‬קשור‭ ‬ליום‭ ‬המימונה‭. ‬ביום‭ ‬זה‭ ‬נהגו‭ ‬יהודי‭ ‬מרוקו‭ ‬ללכת‭ ‬למקור‭ ‬מים‭ ‬כדי‭ ‬לטבול‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬רגליהם‭. ‬בקזבלנקה‭ ‬נקרא‭ ‬המנהג‭ "‬בו‭ ‬הראס‭": ‬החוגג‭ ‬נכנס‭ ‬למים‭, ‬מפנה‭ ‬את‭ ‬גבו‭ ‬לים‭, ‬מוציא‭ ‬מכיסו‭ ‬חלוקי‭ ‬אבנים‭ ‬ומשליך‭ ‬אותם‭ ‬מאחורי‭ ‬גבו‭ ‬באומרו‭: "‬סיר‭ ‬אבו‭ ‬הראס‭, ‬סיר‭ ‬א‭ ‬דר‭, ‬סיר‭ ‬א‭ ‬לעלאיל‭" (=‬לך‭ ‬בן‭ ‬הרס‭, ‬לך‭ ‬כאב‭, ‬לכו‭ ‬מזיקים‭). ‬פעולה‭ ‬טקסית‭ ‬זו‭ ‬של‭ ‬שימוש‭ ‬במים‭ ‬להסרת‭ ‬פגעים‭ ‬מוכרת‭ ‬בקהילות‭ ‬אשכנז‭ ‬בשם‭ "‬תשליך‭", ‬מנהג‭ ‬שמקורו‭ ‬לא‭ ‬לפני‭ ‬ראשית‭ ‬המאה‭ ‬ה-15‭. ‬ב‭"‬תשליך‭" ‬נאמר‭ ‬פסוק‭ ‬מסוף‭ ‬ספר‭ ‬מיכה‭: "‬ותשליך‭ ‬במצלות‭ ‬ים‭ ‬כל‭ ‬חטאותם‭". ‬

חגיגת‭ ‬המימונה‭ ‬של‭ ‬יהודי‭ ‬מרוקו‭ ‬נועדה‭ ‬איפוא‭ ‬לפייס‭ ‬שדת‭ ‬מזל‭ ‬מקומית‭ ‬ולא‭ ‬היו‭ ‬בה‭ ‬מרכיבים‭ ‬דתיים‭, ‬ואולי‭ ‬משום‭ ‬כך‭ ‬התעלמו‭ ‬בישראל‭ ‬ממקורותיה‭ ‬הפגניים‭. ‬כך‭ ‬קרה‭ ‬גם‭ ‬למנהג‭ ‬התשליך‭, ‬ושניהם‭ ‬עברו‭ ‬ברבות‭ ‬השנים‭ ‬לגיטימציה‭ ‬דתית‭. ‬אבל‭ ‬אין‭ ‬פסול‭ ‬בכך‭ ‬שהדורות‭ ‬הבאים‭ ‬יוסיפו‭ ‬משמעויות‭ ‬חדשות‭-‬ישנות‭ ‬לחגים‭ ‬ישנים‭. ‬ראוי‭ ‬במיוחד‭ ‬לתת‭ ‬את‭ ‬הדעת‭ ‬לכך‭ ‬שהמימונה‭ ‬היתה‭ ‬במשך‭ ‬דורות‭ ‬ליל‭ ‬חג‭ ‬לצעירים‭ ‬ולאוהבים‭ ‬וסמל‭ ‬לאחווה‭ ‬יהודית‭-‬מוסלמית‭. ‬שהרי‭ ‬מאחר‭ ‬שהיהודים‭ ‬לא‭ ‬יכלו‭ ‬להחזיק‭ ‬בבתיהם‭ ‬בשבעת‭ ‬ימי‭ ‬הפסח‭ ‬מאכלי‭ ‬חמץ‭, ‬נתנו‭ ‬להם‭ ‬המוסלמים‭ ‬אז‭ ‬קמח‭, ‬שמרים‭ ‬ושיבולי‭ ‬חיטה‭. ‬אלה‭ ‬ואלה‭ ‬יכולים‭ ‬לשוות‭ ‬לחג‭ ‬כוח‭ ‬משיכה‭ ‬נוסף‭, ‬בלי‭ ‬להכחיש‭ ‬את‭ ‬האופי‭ ‬הדמונולוגי‭ ‬של‭ ‬המנהג‭.‬


  

 


 8-4-2007  המוסף לספרות הארץ

Publié dans Publcations

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :

Commenter cet article