Le décors architectural au Maroc

Publié le par Yigal Bin-Nun

 




העיצוב‭ ‬האדריכלי‭ ‬בבניה‭ ‬הציבורית‭ ‬במרוקו

ד‭"‬ר‭ ‬יגאל‭ ‬בן־נון  

 

אמנות‭ ‬הרישום‭ ‬הגאומטרי

הרישום‭ ‬הגאומטרי‭ ‬השיטתי‭ ‬הוא‭ ‬הציר‭ ‬עליו‭ ‬סובבת‭ ‬אמנות‭ ‬העיצוב‭ ‬באדריכלות‭ ‬המגרבית־איברית‭. ‬תורה‭ ‬זו‭ ‬מקורה‭ ‬במסורת‭ ‬האיסלמית‭ ‬שירשה‭ ‬את‭ ‬הידע‭ ‬המדעי‭ ‬של‭ ‬תרבויות‭ ‬יוון‭ ‬וביזנץ‭. ‬בנוסף‭ ‬ניזונה‭ ‬מסורת‭ ‬זו‭ ‬מן‭ ‬האיסור‭ ‬שגזרו‭ ‬עליהם‭ ‬המוסלמים‭ ‬לתאר‭ ‬חזותית‭ ‬דמויות‭ ‬אנוש‭ ‬המתחרות‭ ‬עם‭ ‬מעשה‭ ‬הבריאה‭. "‬היזהרו‭ ‬מתיאור‭ ‬הבורא‭ ‬ומעשה‭ ‬בריאתו‭. ‬אל‭ ‬תציירו‭ ‬עצים‭, ‬פרחים‭ ‬או‭ ‬טבע‭ ‬דומם‭, ‬כי‭ ‬ביום‭ ‬הדין‭, ‬היצורים‭ ‬המצוירים‭ ‬יבואו‭ ‬לבקש‭ ‬מיוצריהם‭ ‬להפיח‭ ‬בהם‭ ‬נשמה‭. ‬ובהעדר‭ ‬אפשרות‭ ‬לרצותם‭, ‬הציירים‭ ‬יסבלו‭ ‬מיסורי‭ ‬אש‭ ‬הגהינום‭". ‬כך‭ ‬נאמר‭ ‬בחדית‭ ‬אלבוח‭'‬רי‭ (‬מסורות‭ ‬המיוחסות‭ ‬לנביא‭ ‬מוחמד‭ ‬שחוברו‭ ‬בשנת‭ ‬558‭), ‬זאת‭, ‬למרות‭ ‬שבקוראן‭ ‬עצמו‭ ‬אין‭ ‬זכר‭ ‬לאיסור‭ ‬זה‭. ‬

גזירה‭ ‬זו‭ ‬נשמרה‭ ‬בקפדנות‭ ‬במהלך‭ ‬הדורות‭ ‬וחייבה‭ ‬את‭ ‬אמני‭ ‬ספרד‭ ‬המוסלמית‭ ‬והמגרב‭ ‬לבטא‭ ‬את‭ ‬אמירתם‭ ‬האמנותית‭ ‬באמצעות‭ ‬יצירות‭ ‬מופשטות‭ ‬בעלות‭ ‬חוקים‭ ‬נוקשים‭ ‬ומבנים‭ ‬סטרוקטוראליים‭ ‬מורכבים‭. ‬ההפשטה‭ ‬של‭ ‬אמני‭ ‬העיצוב‭ ‬האדריכלי‭ ‬באה‭ ‬לידי‭ ‬ביטוי‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬בהעדר‭ ‬דמויות‭ ‬אנוש‭ ‬בציור‭ ‬ובפיסול‭ ‬אלא‭ ‬אף‭ ‬באיסור‭ ‬כל‭ ‬ייצוג‭ ‬ברוח‭ ‬הראליזם‭. ‬העדרה‭ ‬של‭ ‬הדמות‭ ‬הגשמית‭ ‬יצרה‭ ‬את‭ ‬השאיפה‭ ‬אל‭ ‬הנשגב‭ ‬השמימי‭ ‬כביטוי‭ ‬לגדולתו‭ ‬של‭ ‬האל‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬גוף‭ ‬ולא‭ ‬דמות‭ ‬הגוף‭. ‬

ברור‭ ‬שהחיפוש‭ ‬האובססיבי‭ ‬אחר‭ ‬צורות‭ ‬גאומטריות‭ ‬מפותלות‭ ‬אינו‭ ‬הצטעצעות‭ ‬צורנית‭ ‬לשמה‭ ‬אלא‭ ‬ביטוי‭ ‬למושגים‭ ‬שתכליתם‭ ‬לשקף‭ ‬את‭ ‬עיקרי‭ ‬האמונה‭ ‬באחדות‭ ‬האלוהית‭, ‬ואת‭ ‬מורכבותו‭ ‬של‭ ‬מושג‭ ‬המבנה‭ ‬האטומי‭ ‬של‭ ‬הקוסמוס‭. ‬המופשט‭ ‬הגאומטרי‭ ‬באדריכלות‭ ‬המגרבית‭ ‬הוא‭ ‬בעל‭ ‬משמעויות‭ ‬סימבוליות‭ ‬ומושגיות‭ ‬המעוגנות‭ ‬באמונות‭ ‬ממסורות‭ ‬תרבותיות‭ ‬מגוונות‭. ‬מבחינה‭ ‬זו‭ ‬האמנות‭ ‬הנוצרית‭ ‬של‭ ‬ימי‭ ‬הביניים‭ ‬היא‭ ‬היפוכה‭ ‬הגמור‭ ‬של‭ ‬התפיסה‭ ‬המוסלמית‭ ‬במגרב‭. ‬בוני‭ ‬הכנסיות‭ ‬לא‭ ‬זו‭ ‬בלבד‭ ‬שלא‭ ‬בחלו‭ ‬בתיאורים‭ ‬פלסטיים‭ ‬מפורטים‭ ‬של‭ ‬חיי‭ ‬ישו‭ ‬ואימו‭, ‬אלא‭ ‬כלל‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬מודאגים‭ ‬מן‭ ‬האנכרוניזם‭ ‬ההיסטורי‭ ‬שכרוך‭ ‬בתאורה‭ ‬החזותי‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬המשפחה‭ ‬מנצרת‭ ‬הגלילית‭, ‬כאילו‭ ‬הם‭ ‬חיים‭ ‬בסביבה‭ ‬התרבותית‭ ‬גאוגרפית‭ ‬בת‭ ‬זמנם‭ ‬של‭ ‬ציירי‭ ‬ופסלי‭ ‬הכנסיות‭ ‬באירופה‭.‬

המעלם‭ (‬רב‭ ‬אמן‭) ‬המגרבי‭ ‬פיתח‭ ‬סוגה‭ ‬אמנותית‭ ‬יחודית‭ ‬ששירתה‭ ‬את‭ ‬סביבתו‭ ‬הדתית־תרבותית‭ ‬ואיפשרה‭ ‬לו‭ ‬לבטא‭ ‬את‭ ‬יראת‭ ‬בוראו‭ ‬בדרכים‭ ‬האופטימליות‭ ‬שעמדו‭ ‬לרשותו‭ ‬ובכך‭ ‬הפך‭ ‬את‭ ‬מיגבלותיו‭ ‬הדתיות‭ ‬ליתרון‭ ‬יחסי‭. ‬כך‭ ‬ניתן‭ ‬להבין‭ ‬בהמשך‭ ‬סוגיות‭ ‬כגון‭ ‬יחסי‭ ‬פנים־חוץ‭ ‬במבנה‭ ‬האדריכלי‭, ‬הפשטות‭ ‬של‭ ‬החזות‭ ‬החיצונית‭, ‬הדלות‭ ‬של‭ ‬פירטי‭ ‬הריהוט‭, ‬השימוש‭ ‬באפיגרפיה‭, ‬ההתעמקות‭ ‬האובססיבית‭ ‬בטכניקות‭ ‬הפסיפס‭ ‬ועוד‭. ‬הבית‭ ‬המגרבי‭ ‬כמו‭ ‬גם‭ ‬חלק‭ ‬מן‭ ‬המבנים‭ ‬הציבוריים‭ ‬הם‭ ‬אטומים‭ ‬כלפי‭ ‬הצופה‭ ‬בהם‭ ‬מבחוץ‭. ‬כל‭ ‬הדרם‭ ‬ותפארתם‭ ‬מופנה‭ ‬כלפי‭ ‬פנים‭ ‬ומתגלה‭ ‬רק‭ ‬לעיניו‭ ‬של‭ ‬מי‭ ‬שהורשה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הבעלים‭ ‬להכנס‭ ‬כאורח‭ ‬פנימה‭. ‬לצופה‭ ‬מבחוץ‭ ‬לא‭ ‬נותרה‭ ‬מכל‭ ‬המבנה‭ ‬אלא‭ ‬דלת‭ ‬הכניסה‭, ‬שגם‭ ‬היא‭ ‬לרוב‭ ‬אינה‭ ‬מנקרת‭ ‬עיניים‭, ‬וקירות‭ ‬חלקים‭ ‬ומסויידים‭ ‬בסיד‭ ‬צבעוני‭ ‬בפשטות‭ ‬מופגנת‭. ‬הניגוד‭ ‬בין‭ ‬הצניעות‭ ‬החיצונית‭ ‬לבין‭ ‬הפאר‭ ‬שעתיד‭ ‬להתגלות‭ ‬לנכנס‭ ‬פנימה‭ ‬רק‭ ‬מגביר‭ ‬את‭ ‬תחושת‭ ‬האינטרוורטיות‭, ‬האינטימיזם‭ ‬והמיסתורין‭. ‬

אולם‭ ‬פשטות‭ ‬החזות‭ ‬החיצונית‭ ‬אינה‭ ‬אלא‭ ‬הכנתו‭ ‬הנפשית‭ ‬של‭ ‬האורח‭ ‬לאוורית‭ ‬הרוגע‭, ‬השקט‭ ‬להם‭ ‬זקוק‭ ‬הצופה‭ ‬כדי‭ ‬לרכז‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬תשומת‭ ‬ליבו‭ ‬במרכיבי‭ ‬היצירה‭ ‬הגאומטרית‭, ‬במקצב‭ ‬צורותיה‭ ‬ובהרמוניית‭ ‬גווניה‭. ‬לא‭ ‬מעטים‭ ‬הצופים‭ ‬המעידים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שצפיה‭ ‬ממושכת‭ ‬בעיטורים‭ ‬המופשטים‭ ‬מכניסה‭ ‬אותם‭ ‬למצב‭ ‬מדיטטיבי‭. ‬אף‭ ‬כאן‭ ‬עקרונות‭ ‬האדריכלות‭ ‬האירופית‭ ‬על‭ ‬סיגנונותיה‭ ‬השונים‭ ‬המחצינים‭ ‬את‭ ‬ההדר‭ ‬והמיומנויות‭ ‬בחזית‭ ‬החיצונית‭, ‬עומדים‭ ‬בניגוד‭ ‬גמור‭ ‬למאמצים‭ ‬שהקדישו‭ ‬אדריכלי‭ ‬המגרב‭ ‬בפרטים‭ ‬העיצוביים‭ ‬של‭ ‬החלקים‭ ‬המופנים‭ ‬כלפי‭ ‬פנים‭. ‬הפגנת‭ ‬הכוח‭ ‬של‭ ‬האדריכל‭ ‬המגרבי‭ ‬לא‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצורתו‭ ‬של‭ ‬המבנה‭ ‬אלא‭ ‬בצורת‭ ‬הטיפול‭ ‬במשטחיו‭ ‬האנכיים‭ ‬והאופקיים‭ ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כיסוי‭ ‬כל‭ ‬חלק‭ ‬בכתליו‭ ‬מבלי‭ ‬להשאיר‭ ‬שטחים‭ ‬חפים‭ ‬מעיטור‭. ‬

כך‭ ‬משתלבים‭ ‬באופן‭ ‬הרמוני‭ ‬כיסויי‭ ‬הרצפות‭ ‬משיש‭, ‬עם‭ ‬משטחי‭ ‬הזליג‭', ‬המכסים‭ ‬את‭ ‬החלקים‭ ‬התחתונים‭ ‬של‭ ‬הכתלים‭, ‬ומעליהם‭ ‬שטח‭ ‬נרחב‭ ‬מכוסה‭ ‬סטוקו‭ ‬ורדרד‭, ‬ומפוסל‭ ‬לפרטים‭ ‬כמראה‭ ‬תחרה‭. ‬מעל‭ ‬לשטח‭ ‬הגבס‭, ‬על‭ ‬התקרות‭, ‬המשקופים‭ ‬הדלתות‭ ‬והחלונות‭, ‬ציורי‭ ‬פרחים‭ ‬מסולסלים‭ ‬ומסוגננים‭ ‬על‭ ‬עץ‭ ‬ארז‭. ‬בקמרונות‭ ‬קשתות‭ ‬הפרסה‭ ‬מתנוססת‭ ‬בהדרה‭, ‬המוקרנה‭ (‬מקבץ‭ ‬נטיפים‭ ‬מגבס‭ ‬או‭ ‬מעץ‭ ‬ארז‭). ‬בחצר‭ ‬הפנימית‭ (‬הפטיו‭) ‬מצויות‭ ‬בריכת‭ ‬המים‭ ‬והמזרקה‭, ‬עשויות‭ ‬שיש‭ ‬או‭ ‬עטויות‭ ‬פסיפס‭ ‬מזליג‭'. ‬אין‭ ‬לראות‭ ‬בצורה‭ ‬כל‭ ‬שהיא‭ ‬נושא‭ ‬מרכזי‭ ‬בפני‭ ‬עצמו‭ ‬בתהליך‭ ‬מילוי‭ ‬השטחים‭ ‬הריקים‭. ‬רק‭ ‬המכלול‭ ‬חשוב‭. ‬אין‭ ‬לאף‭ ‬צורה‭ ‬יתרון‭ ‬על‭ ‬חברתה‭. ‬הצורה‭ ‬הופכת‭ ‬למרכיב‭ ‬בתוך‭ ‬מערך‭ ‬צורות‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬סיום‭ ‬ויכול‭ ‬להמשיך‭ ‬את‭ ‬שיכפולו‭ ‬לכל‭ ‬הכיוונים‭, ‬עד‭ ‬אין‭ ‬סוף‭, ‬בכדי‭ ‬לבטא‭ ‬את‭ ‬הכוליות‭ ‬של‭ ‬היקום‭. ‬העיטור‭ ‬הגאומטרי‭ ‬הוא‭ ‬ביטוי‭ ‬חזותי‭ ‬מוצלח‭ ‬למושג‭ ‬האין־סוף‭.‬

מונעים‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬חשיבה‭ ‬מופשטת‭ ‬ומושגי‭ ‬ביטוי‭ ‬לא‭ ‬פיגורטיביים‭, ‬פיתחו‭ ‬אמני‭ ‬העיצוב‭ ‬האדריכלי‭ ‬במגרב‭ ‬את‭ ‬המסורת‭ ‬הנאו‭ ‬פיתגורית‭ ‬ואת‭ ‬חקר‭ ‬האלכימיה‭ ‬והקוסמולוגיה‭. ‬כדי‭ ‬לפתח‭ ‬את‭ ‬הידע‭ ‬המקצועי‭ ‬שלהם‭ ‬ואף‭ ‬לשמור‭ ‬עליו‭, ‬הם‭ ‬התאגדו‭ ‬במסדרים‭ ‬מקצועיים‭ ‬סגורים‭ ‬הנפתחים‭ ‬רק‭ ‬למחזיקי‭ ‬הידע‭, ‬שנחשף‭ ‬אליהם‭ ‬אחרי‭ ‬טכסי‭ ‬חניכה‭ ‬סימבוליים‭. ‬לאחר‭ ‬קבלת‭ ‬הידע‭, ‬שמרו‭ ‬עליו‭ ‬חברי‭ ‬הכת‭ ‬בקנאות‭ ‬ומסרו‭ ‬אותו‭ ‬במשורה‭ ‬לשוליותיהם‭ (‬מתעלם‭). ‬


הצורות

במאה‭ ‬העשירית‭ ‬קבע‭ ‬מסדר‭ ‬איח‭'‬וון‭ ‬אספה‭ (‬בני‭ ‬הטוהר‭) ‬את‭ ‬מעמדו‭ ‬המועדף‭ ‬של‭ ‬הביטוי‭ ‬הגאומטרי‭ ‬הבנוי‭ ‬על‭ ‬עקרונות‭ ‬הקוסמולוגיה‭ ‬של‭ ‬פיתגורס‭. ‬הטטרקטיס‭ ‬של‭ ‬המתמטיקאי‭ ‬היווני‭ ‬בנוי‭ ‬על‭ ‬הקונקרטיזציה‭ ‬של‭ ‬המספר‭ ‬המושלם‭ ‬01‭ (‬1+2+3+4‭=‬01‭), ‬מותאם‭ ‬לדוגמת‭ ‬משולש‭ ‬שווה‭ ‬צלעות‭, ‬בו‭ ‬כל‭ ‬צלע‭ ‬מחולקת‭ ‬לארבעה‭ ‬חלקים‭ ‬שווים‭, ‬ובסך‭ ‬הכל‭ ‬01‭ ‬משולשי‭ ‬משנה‭. ‬לארבעת‭ ‬החלקים‭ ‬ניתנו‭ ‬משמעויות‭ ‬סימבוליות‭. ‬

באותה‭ ‬תקופה‭ ‬אימצו‭ ‬אמני‭ ‬העיצוב‭ ‬הגאומטרי‭ ‬את‭ ‬הריבוע‭ ‬הוודי‭ ‬מן‭ ‬התרבות‭ ‬הברהמנית־הסנסקריטית‭. ‬השורה‭ ‬האופקית‭ ‬הראשונה‭ ‬והשורה‭ ‬האנכית‭ ‬הראשונה‭ ‬של‭ ‬הריבוע‭ ‬מכילות‭ ‬כל‭ ‬אחת‭ ‬את‭ ‬הספרות‭ ‬1‭ ‬עד‭ ‬9‭. ‬ממלאים‭ ‬את‭ ‬תאי‭ ‬הרשת‭ ‬הנוצרת‭ ‬בספרות‭ ‬המתקבלות‭ ‬מחיבורים‭ ‬הדדיים‭ ‬כמו‭ ‬בתשבץ‭ ‬מספרים‭. ‬למשל‭ (‬2+4‭=‬6‭), ‬6x24‭=‬7‭ ‬


הריבוע‭ ‬מתמלא‭ ‬הפתעות‭ ‬מתמטיות‭. ‬כאשר‭ ‬מחברים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הספרות‭ ‬הזהות‭ ‬בעזרת‭ ‬קווים‭ ‬בתוך‭ ‬הריבוע‭ ‬הוודי‭ ‬מקבלים‭ ‬צורות‭ ‬גאומטריות‭ ‬מגוונות‭ ‬שהטייתן‭ ‬על‭ ‬ציריהן‭ ‬והצבתן‭ ‬אחת‭ ‬על‭ ‬השניה‭ ‬יוצרת‭ ‬צורות‭ ‬מורכבות‭ ‬שנוצלו‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬אמני‭ ‬העיצוב‭ ‬הגאומטרי‭ ‬של‭ ‬ראשית‭ ‬האסלם‭ ‬במגרב‭ ‬ובספרד‭. ‬כך‭ ‬נוצרה‭ ‬סידרת‭ ‬הכוכבים‭ ‬הרב‭ ‬קודקודית‭ (‬5‭, ‬6‭, ‬8‭, ‬9‭, ‬21‭, ‬42‭, ‬84‭, ‬25‭ ‬קודקודים‭) ‬והצורות‭ ‬הפוליגוניות‭ (‬מחומש‭, ‬משושה‭, ‬מתומן‭). ‬הריבועים‭ ‬המאגיים‭ ‬של‭ ‬שבתאי‭ ‬וצדק‭ ‬המבוססים‭ ‬על‭ ‬המספרים‭ ‬הנוצרים‭ ‬מחיבור‭ ‬ספרות‭ ‬הצלעות‭ ‬שלהם‭ ‬לסכומים‭ ‬של‭ ‬51‭ ‬ו־43‭ ‬הציבו‭ ‬את‭ ‬הריבוע‭ ‬כצורת‭ ‬יסוד‭ ‬בסיסית‭ ‬בעיצוב‭ ‬הגאומטרי‭ ‬הסימבולי‭.‬

הצורות‭ ‬הרווחות‭ ‬הן‭ ‬כמובן‭ ‬הצורות‭ ‬הבסיסיות‭: ‬ריבוע‭, ‬משולש‭ ‬שווה‭ ‬צלעות‭, ‬עיגול‭, ‬שבלול‭, ‬מחומש‭, ‬שבתוכו‭ ‬מצטייר‭ ‬הכוכב‭ ‬בעל‭ ‬חמישה‭ ‬קודקודים‭. ‬לצד‭ ‬צורות‭ ‬אלה‭ ‬מתקבלות‭ ‬צורות‭ ‬נוספות‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הצבת‭ ‬שתי‭ ‬צורות‭ ‬זהות‭ ‬אחת‭ ‬על‭ ‬השניה‭, ‬עם‭ ‬הסטה‭ ‬היוצרת‭ ‬סימטריה‭ ‬חדשה‭. ‬למשל‭ ‬שני‭ ‬ריבועים‭ ‬מוצבים‭ ‬אחד‭ ‬על‭ ‬השני‭ ‬בהסטה‭ ‬יוצרים‭ ‬כוכב‭ ‬בעל‭ ‬שמונה‭ ‬קודקודים‭ ‬המכונה‭ ‬חותם‭ ‬שלמה‭. ‬שני‭ ‬משולשים‭ ‬שווי‭ ‬צלעות‭ ‬המוצבים‭ ‬במהופך‭ ‬אחד‭ ‬על‭ ‬השני‭ ‬יוצרים‭ ‬מגן‭ ‬דוד‭ (‬אף‭ ‬הוא‭ ‬מכונה‭ ‬לעיתים‭ ‬חותם‭ ‬שלמה‭). ‬כוכב‭ ‬בעל‭ ‬עשרה‭ ‬קודקודים‭ ‬נוצר‭ ‬באמצעות‭ ‬שני‭ ‬מחומשים‭. ‬בעיטורים‭ ‬הישנים‭ ‬הגיעו‭ ‬לצורות‭ ‬מורכבות‭ ‬של‭ ‬כוכבים‭ ‬בעלי‭ ‬עשרים‭ ‬וארבע‭ ‬קודקודים‭. ‬היום‭ ‬ניתן‭ ‬למצא‭ ‬מבנים‭ ‬כוכביים‭ ‬של‭ ‬ארבעים‭ ‬ושמונה‭, ‬שישים‭ ‬וארבע‭ ‬ותשעים‭ ‬ושישה‭ ‬קודקודים‭. ‬

מחציתו‭ ‬של‭ ‬ריבוע‭ ‬ומחציתו‭ ‬של‭ ‬משולש‭ ‬שווה‭ ‬צלעות‭ ‬יוצרים‭ ‬רשת‭ ‬של‭ ‬ריבועים‭ (‬דריהם‭) ‬ורשת‭ ‬איזומטרית‭ ‬של‭ ‬מעויינים‭ (‬נזְק‭) ‬המאפיינים‭ ‬את‭ ‬סיגנון‭ ‬התַסְטיר‭. ‬הקו‭ ‬הכופי‭ ‬יוצר‭ ‬פיתולים‭ ‬בצורות‭ ‬שונות‭ ‬של‭ ‬משזרת‭, ‬ומקלעת‭ (‬דְפירה‭) ‬ומשמש‭ ‬לרוב‭ ‬כמוטיב‭ ‬הממסגר‭ ‬בצורת‭ ‬אפריז‭ ‬מוטיבים‭ ‬בסגנונות‭ ‬אחרים‭. ‬מוטיב‭ ‬הקשר‭ ‬נוצר‭ ‬מפיתולו‭ ‬של‭ ‬קו‭ ‬כוּפי‭ ‬יחיד‭ ‬או‭ ‬כפול‭ ‬היוצר‭ ‬לעיתים‭ ‬צורות‭ ‬של‭ ‬לב‭ ‬או‭ ‬של‭ ‬צמה‭ ‬קלועה‭.‬

הצורות‭ ‬המקובלות‭ ‬בסיגנונות‭ ‬התַוְריק‭ ‬והתַשְג‭'‬יר‭ ‬מבוססות‭, ‬על‭ ‬סוגי‭ ‬עלים‭ ‬מסוגננים‭, ‬על‭ ‬צמחים‭ ‬כגון‭ ‬תימורה‭, ‬איצטרובל‭ (‬סְנוּבריה‭), ‬שיבולת‭ (‬סְבַייל‭), ‬פרח‭ (‬נוּאַרָה‭), ‬גיבעול‭ (‬ערק‭), ‬שקד‭ (‬לוּזָה‭), ‬או‭ ‬על‭ ‬יסודות‭ ‬אחרים‭ ‬מן‭ ‬הטבע‭ ‬כגון‭ ‬הכונכיה‭ (‬מחַרָה‭), ‬גבות‭ (‬חְגָ‭'‬ב‭), ‬נוצות‭ (‬ריאָש‭). ‬הצורה‭ ‬של‭ ‬חלת‭ ‬דבש‭ ‬משמשת‭ ‬בעיקר‭ ‬למילוי‭ ‬שיטחי‭ ‬ביניים‭. ‬על‭ ‬פי‭ ‬סיגנון‭ ‬העלה‭ ‬ניתן‭ ‬לקבוע‭ ‬לעיתים‭ ‬את‭ ‬תקופת‭ ‬בנייתו‭ ‬של‭ ‬העיטור‭ ‬ושל‭ ‬המבנה‭ ‬הנושא‭ ‬אותו‭.‬

החיבור‭ ‬של‭ ‬צורה‭ ‬גאומרית‭ ‬אחת‭ ‬עם‭ ‬השניה‭ ‬יוצר‭ ‬מבנים‭ ‬מאורגנים‭ ‬מרהיבים‭, ‬שהופכים‭ ‬בעצמם‭ ‬לדגמים‭ (‬פטרן‭) ‬אינסופיים‭. ‬לחיבורים‭ (‬אסמבלג‭') ‬הנפוצים‭ ‬שמות‭ ‬פיוטיים‭ ‬כגון‭: ‬כתף‭ ‬ומדרגה‭ (‬כתף‭ ‬ודרג‭'), ‬ידו־ביד־אחיו‭ (‬יִדוּ‭ ‬פיד‭ ‬ח‭'‬וה‭), ‬עומד‭ ‬ושוכב‭ (‬קַאים‭ ‬ונַאים‭) - ‬מזכיר‭ ‬לעיתים‭ ‬צורת‭ ‬צלב־קרס‭, ‬בעל־העיניים־השחורות־נשען־על־צידו‭ (‬כּחַל‭ ‬לעיון‭ ‬עלָה‭ ‬קנתוּ‭), ‬בעל־המראה‭ (‬מוּל‭ ‬למריָה‭), ‬מפרפר‭ (‬רפרף‭), ‬חיילים‭ (‬ג‭'‬יש‭), ‬שיני‭ ‬חומה‭ (‬שרפה‭), ‬עלה‭ ‬תאנה‭ (‬אורק‭ ‬תין‭), ‬חילזון‭ (‬עְ‭'‬לַלָה‭), ‬סוליית‭ ‬עץ‭ (‬כּרכּבָה‭), ‬עלי‭ ‬צדף‭ (‬אוורק‭ ‬סדף‭), ‬דוגמה‭ ‬צבוטה‭ (‬מקרוּסָה‭).‬

עיטורי‭ ‬הדְפירה‭ ‬אפריז‭, ‬בנויים‭ ‬על‭ ‬אלטרנציה‭ ‬בין‭ ‬שתי‭ ‬ווריאציות‭ ‬של‭ ‬אחת‭ ‬מן‭ ‬הצורות‭ ‬או‭ ‬הדגמים‭ ‬לעיל‭, ‬כאשר‭ ‬צורה‭ ‬אחת‭ ‬בפוזיטיב‭ ‬מחליפה‭ ‬שניה‭ ‬בנגטיב‭ (‬דגם‭ ‬שחור‭ ‬מתחלף‭ ‬בדגם‭ ‬לבן‭ ‬או‭ ‬צורה‭ ‬מלאה‭ ‬מחליפה‭ ‬צורה‭ ‬ריקה‭), ‬כקונטרפונקט‭, ‬ומכסות‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬השטח‭ ‬מבלי‭ ‬להשאיר‭ ‬מקום‭ ‬לרקע‭. ‬אלטרנציה‭ ‬זו‭ ‬מדגימה‭ ‬סימבולים‭ ‬הקשורים‭ ‬במושג‭ ‬הנוכח־נעדר‭ ‬או‭ ‬השיטה‭ ‬הבינרית‭ ‬המשמשת‭ ‬במתמתיקה‭ ‬ובתכנות‭ ‬מחשבים‭. ‬עיטורים‭ ‬אלה‭ ‬יוצרים‭ ‬אשליות‭ ‬ויזואליות‭ ‬המאלצות‭ ‬את‭ ‬הצופה‭ ‬לעקוב‭ ‬אחר‭ ‬מקלעות‭ ‬הקו‭ ‬ומבוכיו‭, ‬ולשים‭ ‬לב‭ ‬לסובטיליות‭ ‬של‭ ‬הפרטים‭. ‬הצייר‭ ‬ההולנדיM‭.‬C‭.‬Escher  אֶשֶר‭ (‬8981-2791‭) ‬הושפע‭ ‬בשנת‭ ‬6391‭ ‬באלהמברה‭ ‬שבגרנדה‭ ‬מדוגמאות‭ ‬העיטורים‭ ‬הגאומטריים‭ ‬בעלי‭ ‬אלטרנציה‭ ‬בין‭ ‬פוזיטיב‭ ‬לנגטיב‭ ‬ואימץ‭ ‬אותם‭ ‬במדוייק‭ ‬בציוריו‭. ‬איכותו‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬משטח‭ ‬מעוטר‭ ‬נובעת‭ ‬מן‭ ‬הקונטרסט‭ ‬הנוצר‭ ‬משילוב‭ ‬נבון‭ ‬של‭ ‬שטחים‭ ‬מוגדרים‭ ‬בנויים‭ ‬מאחד‭ ‬מן‭ ‬הסיגנונות‭ ‬שצוינו‭ ‬לעיל‭. ‬התכלית‭ ‬היא‭ ‬יצירת‭ ‬הרמוניה‭ ‬חדשה‭ ‬הנובעת‭ ‬מתיפקודם‭ ‬הנפרד‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬מן‭ ‬המרכיבים‭ ‬הצורניים‭, ‬הסיגנוניים‭ ‬והצבעוניים‭, ‬לתוך‭ ‬היצירה‭ ‬הכוללת‭, ‬כדוגמת‭ ‬כלי‭ ‬המנגן‭ ‬בתוך‭ ‬הרכב‭ ‬תזמורתי‭ ‬שלם‭.‬


הסגנונות

לאמנות‭ ‬עיטור‭ ‬שטחי‭ ‬המישור‭ ‬המציאו‭ ‬אמני‭ ‬המגרב‭ ‬רפרטואר‭ ‬מגוון‭ ‬של‭ ‬צורות‭ ‬גאומטריות‭, ‬של‭ ‬סיגנונות‭ ‬ושל‭ ‬חומרי‭ ‬כיסוי‭. ‬בחלוקה‭ ‬כוללנית‭ ‬ניתן‭ ‬להבחין‭ ‬בשישה‭ ‬סיגנונות‭ ‬עיקריים‭: ‬תַסְטיר‭ - ‬עיטור‭ ‬גאומטרי‭ ‬מובהק‭. ‬מורכב‭ ‬מקווים‭ ‬ישרים‭ ‬בלבד‭, ‬שיוצרים‭ ‬מצולעים‭ ‬מרובי‭ ‬צלעות‭, ‬וכוכבים‭ ‬מרובי‭ ‬קודקודים‭. ‬רווח‭ ‬בעיקר‭ ‬בפסיפסי‭ ‬הקרמיקה‭ ‬של‭ ‬הזליג‭'. ‬כּוּפי‭ - ‬עיטור‭ ‬גאומטרי‭ ‬בנוי‭ ‬מקווים‭ ‬ישרים‭ ‬וקמורים‭. ‬נוצר‭ ‬בהשפעת‭ ‬הטיפוגרפיה‭ ‬הכופית‭ ‬שרווחה‭ ‬בראשית‭ ‬האסלם‭. ‬נקרא‭ ‬גם‭ ‬סיגנון‭ ‬נַסח‭'‬י‭. ‬הקווים‭ ‬בסגנון‭ ‬הכּוּפי‭ ‬והתַסְטיר‭ ‬מתפתלים‭, ‬נשזרים‭, ‬וניקשרים‭ ‬כצמה‭ ‬קלועה‭, ‬ומאלצים‭ ‬את‭ ‬העין‭ ‬לעקוב‭ ‬אחר‭ ‬התפתלויותיהם‭ ‬כדי‭ ‬לשחזר‭ ‬את‭ ‬צורתם‭ ‬של‭ ‬המבוכים‭ ‬שנוצרים‭ ‬בעזרת‭ ‬הקווים‭. ‬תַוְריק‭ - ‬עיטור‭ ‬בנוי‭ ‬על‭ ‬בסיס‭ ‬צורתו‭ ‬של‭ ‬עלה‭ ‬מסוגנן‭ ‬והכפלתו‭ ‬באופן‭ ‬סימטרי‭. ‬מקלעת‭ ‬ העלים‭ ‬בנויה‭ ‬רק‭ ‬מקווים‭ ‬מעוגלים‭ ‬ומפותלים‭. ‬מתאים‭ ‬בעיקר‭ ‬לגילוף‭ ‬בסטוקו‭ ‬ומשתלב‭ ‬באופן‭ ‬הרמוני‭ ‬עם‭ ‬הקליגרפיה‭ ‬הכופית‭ ‬והכתב‭ ‬הרהוט‭. ‬תַשְג‭'‬יר‭ - ‬עיטור‭ ‬פירחי‭ ‬עשוי‭ ‬ביד‭ ‬חופשית‭, ‬מסוגנן‭ ‬פחות‭ ‬אך‭ ‬שומר‭ ‬על‭ ‬מבנים‭ ‬סימטריים‭ ‬ כשאר‭ ‬הסיגנונות‭. ‬נמצא‭ ‬בשימוש‭ ‬בעיקר‭ ‬כציור‭ ‬על‭ ‬עץ‭ (‬זוּאָק‭). ‬זה‭ ‬העיטור‭ ‬המתקרב‭ ‬ביותר‭ ‬לציור‭ ‬החופשי‭. ‬מוּקַרְנָה‭ - ‬עיטור‭ ‬פיסולי‭ ‬תלת‭ ‬מימדי‭ ‬דמוי‭ ‬אשכולות‭ ‬נטיפים‭ ‬מסוגננים‭. ‬המוּקַרְנָה‭ ‬מקשטת‭ ‬את‭ ‬קמרוני‭ ‬הכיפה‭ (‬טסָה‭) ‬והקשת‭, ‬פינות‭ ‬של‭ ‬מבנה‭, ‬ושַמסיָה‭ (‬גומחה‭ ‬בקיר‭ ‬דמויית‭ ‬חלון‭ ‬אטום‭ ‬בעל‭ ‬מבנה‭ ‬קמרוני‭ ‬וכותרות‭ ‬עמודים‭).  ‬המוּקַרְנָה‭ ‬מפוסלת‭ ‬בסטוקו‭ ‬או‭ ‬בעץ‭ ‬ארז‭ ‬מצוייר‭. ‬אורך‭ ‬כל‭ ‬יחידה‭, ‬בין‭ ‬חמישה‭ ‬לעשרה‭ ‬סנטימטר‭. ‬הגיעה‭ ‬כנראה‭ ‬מפרס‭ ‬דרך‭ ‬הקיסרות‭ ‬הביזנטית‭ ‬לספרד‭ ‬ולמרוקו‭. ‬ניתן‭ ‬למנות‭ ‬שמונה‭ ‬צורות‭ ‬המרכיבות‭ ‬את‭ ‬המבנה‭ ‬המורפולוגי‭ ‬של‭ ‬המוּקַרְנָה‭: ‬שקד‭, ‬מכנסיים‭, ‬כתף‭, ‬שערה‭, ‬דַנבוּק‭, ‬מוטיב‭ ‬פתוח‭ ‬ומוטיב‭ ‬סגור‭. ‬שילובן‭ ‬בשורות‭ ‬של‭ ‬שתי‭ ‬צורות‭ ‬או‭ ‬יותר‭ ‬יוצרות‭ ‬מבנים‭ ‬פיסוליים‭ ‬מורכבים‭ ‬שניתן‭ ‬לצפות‭ ‬בהם‭ ‬מלמטה‭ ‬או‭ ‬מן‭ ‬הצד‭. ‬מוּשְרַבִּיָה‭ - ‬רשת‭ ‬מעץ‭ ‬מורכבת‭ ‬מגלילים‭ ‬וקוביות‭ ‬מחוברות‭ ‬באלכסונים‭. ‬החלק‭ ‬הריק‭ ‬יוצר‭ ‬צורת‭ ‬מתומן‭. ‬נמצאת‭ ‬בשימוש‭ ‬במחיצות‭ ‬ובחלונות‭.‬


האפיגרפיה

בהעדר‭ ‬דמות‭ ‬פיגורטיבית‭ ‬במבנה‭ ‬הציבורי‭ ‬של‭ ‬המגרב‭, ‬הקירות‭ "‬מדברים‭" ‬באמצעות‭ ‬האפיגרפיה‭ ‬הניבטת‭ ‬מהם‭ ‬בפסיפסי‭ ‬הזליג‭' ‬או‭ ‬כחריטה‭ ‬עמוקה‭ ‬בסטוקו‭. ‬לטקסטים‭ ‬הארוכים‭ ‬תפקיד‭ ‬כפול‭. ‬מצד‭ ‬אחד‭ ‬הם‭ ‬מהווים‭ ‬מרכיב‭ ‬עיטורי‭ ‬לכל‭ ‬דבר‭, ‬ולרוב‭ ‬הם‭ ‬יוצרים‭ ‬אפריז‭ ‬סביב‭ ‬מרכיב‭ ‬עיטורי‭ ‬אחר‭, ‬ומצד‭ ‬שני‭ ‬הם‭ ‬ממלאים‭ ‬את‭ ‬התפקיד‭ ‬הראשוני‭ ‬של‭ ‬העברת‭ ‬מסר‭ ‬דתי־מושגי‭ ‬לצופה‭ ‬ביצירה‭ ‬המכסה‭ ‬את‭ ‬הקירות‭ ‬של‭ ‬שערים‭ ‬חיצוניים‭ ‬או‭ ‬של‭ ‬חזיתות‭ ‬פנימיות‭. ‬שמו‭ ‬של‭ ‬אללה‭, ‬אלוהי‭ ‬האיסלם‭, ‬או‭ ‬הצרופים‭ ‬בשם‭ ‬אללה‭, ‬או‭ ‬אללה‭ ‬אַכְּבָּר‭ ‬מככבים‭ ‬כאלמנטים‭ ‬קישוטיים‭ ‬מרכזייים‭ ‬סביבם‭ ‬מתפתחים‭ ‬דגמי‭ ‬עיטור‭ ‬גאומטריים‭, ‬ותורמים‭ ‬לאוירת‭ ‬השגב‭ ‬וחרדת‭ ‬הקודש‭. ‬הכתב‭ ‬הכּוּפי‭ ‬המונומנטלי‭ ‬הוא‭ ‬עתיק‭ ‬יותר‭. ‬בגירסתו‭ ‬הקדומה‭, ‬לקווי‭ ‬המתאר‭ ‬של‭ ‬האותיות‭ ‬היה‭ ‬עובי‭ ‬אחיד‭. ‬לקווים‭ ‬האנכיים‭ ‬היו‭ ‬זווית‭ ‬ישרות‭, ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭ ‬שהמעצבים‭ ‬הצליחו‭ ‬לכתוב‭ ‬טכסטים‭ ‬הניתנים‭ ‬לקריאה‭ ‬כפולה‭ ‬בפוזיטיב‭ ‬ובתשליל‭ (‬שחור‭ ‬ולבן‭, ‬ישר‭ ‬ובמהופך‭). ‬מן‭ ‬המאה‭ ‬ה־11‭, ‬הקו‭ ‬הכופי‭ ‬זכה‭ ‬לשינויים‭ ‬ולתוספות‭ ‬בקצות‭ ‬הקווים‭ ‬האנכיים‭, ‬ושולבו‭ ‬בו‭ ‬עיטורי‭ ‬מקלעות‭ ‬עלים‭. ‬הכתב‭ ‬הרהוט‭ ‬cursiv זכה‭ ‬לפיתוח‭ ‬במגרב‭. ‬הוא‭ ‬מתחרה‭ ‬בכּוּפי‭ ‬החל‭ ‬מן‭ ‬המאה‭ ‬ה־21‭, ‬אך‭ ‬מכניע‭ ‬אותו‭ ‬סופית‭ ‬רק‭ ‬במאה‭ ‬ה־61‭. ‬האות‭ ‬מצויירת‭ ‬ככתב‭ ‬יד‭ ‬עם‭ ‬חלקים‭ ‬עבים‭ ‬ודקים‭ ‬המשקפים‭ ‬את‭ ‬מידת‭ ‬הלחץ‭ ‬של‭ ‬היד‭ ‬על‭ ‬משטח‭ ‬הכתיבה‭. ‬מבחינים‭ ‬בארבע‭ ‬ווריאציות‭ ‬בכתב‭ ‬זה‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬מידת‭ ‬החופש‭ ‬שבכתב‭ ‬היד‭ ‬ועל‭ ‬פי‭ ‬מידת‭ ‬הסילסול‭: ‬הסיגנון‭ ‬הקירואני‭, ‬האנדלוסי‭, ‬הקונסטנטיני‭ ‬והפָסי‭. ‬האות‭ ‬האנדלוסית‭ ‬הנקראת‭ ‬גם‭ ‬מגרבית‭, ‬והיא‭ ‬רווחת‭ ‬יותר‭ ‬בזכות‭ ‬גיוון‭ ‬קוויה‭.‬


הקשתות

הקשת‭ ‬המגרבית־איברית‭ (‬קוס‭) ‬היא‭ ‬אחד‭ ‬מסימני‭ ‬ההיכר‭ ‬המובהקים‭ ‬של‭ ‬האדריכלות‭ ‬במרוקו‭. ‬ניתן‭ ‬להבחין‭ ‬במספר‭ ‬סוגים‭:‬

‭- ‬קשת‭ ‬שלמה‭ ‬מוגבהת‭ - ‬הקשת‭ ‬מסתיימת‭ ‬בגובה‭ ‬הקוטר‭. ‬דומה‭ ‬לקשת‭ ‬הרומנית‭ ‬הקדם‭ ‬גוטית‭.‬

‭- ‬קשת‭ ‬פרסה‭ ‬שלמה‭ - ‬מרכז‭ ‬המעגל‭ ‬נמצא‭ ‬במרכזו‭ ‬של‭ ‬הקוטר‭. ‬פיתחה‭ ‬רחב‭.‬

‭- ‬קשת‭ ‬פרסה‭ ‬שבורה‭ - ‬לרוב‭ ‬בעלת‭ ‬שני‭ ‬מרכזים‭ ‬המצויים‭ ‬במרחקים‭ ‬שונים‭ ‬ממרכז‭ ‬הקוטר‭ ‬וקובעים‭ ‬את‭ ‬רוחבו‭ ‬של‭ ‬קמרון‭. ‬

קיימות‭ ‬גם‭ ‬קשתות‭ ‬פרסה‭ ‬שבורות‭ ‬בעלות‭ ‬ארבעה‭ ‬מרכזים‭. ‬במקרה‭ ‬זה‭ ‬החלקים‭ ‬הנמצאים‭ ‬מתחת‭ ‬לקוטר‭ ‬של‭ ‬הקשת‭ ‬מעוגלים‭ ‬יותר‭ ‬כלפי‭ ‬פנים‭ ‬והפתח‭ ‬צר‭ ‬יותר‭. ‬

קשתות‭ ‬הפרסה‭ ‬מסתיימות‭ ‬לרוב‭ ‬בדגם‭ ‬המכונה‭ ‬מדרגה־כתף־מדרגה‭ ‬מונחים‭ ‬על‭ ‬זוג‭ ‬עמודים‭ ‬לעתים‭ ‬לא‭ ‬פונקציונליים‭. ‬קיימים‭ ‬שלושה‭ ‬סגנונות‭ ‬למילוי‭ ‬קמרונה‭ ‬של‭ ‬הקשת‭: ‬קשת‭ ‬עם‭ ‬מוקרנה‭, ‬קשת‭ ‬רב‭ ‬עיגולית‭, ‬וקשת‭ ‬בעלת‭ ‬מילוי‭ ‬מעוטר‭.‬


עמודים‭ ‬וכותרות

ניתן‭ ‬להבחין‭ ‬בעמודים‭ ‬בהשפעה‭ ‬יוונית־רומית‭ (‬בעלי‭ ‬גוף‭ ‬גלילי‭ ‬חלק‭), ‬לעומת‭ ‬אלה‭ ‬שבהשפעה‭ ‬אנדלוסית‭ (‬בעלי‭ ‬גוף‭ ‬של‭ ‬שמונה‭ ‬משטחים‭, ‬מחורץ‭, ‬קלוע‭, ‬מפוסל‭ ‬כמקלעת‭ ‬עלים‭). ‬הכותרות‭ ‬עשויות‭ ‬שיש‭, ‬אבן‭, ‬או‭ ‬מצופות‭ ‬זליג‭'. ‬העתיקות‭ ‬יותר‭ ‬בנויות‭ ‬בהשפעה‭ ‬קורינטית‭, ‬עם‭ ‬עיטור‭ ‬של‭ ‬שלוש‭ ‬שורות‭ ‬עלי‭ ‬קוציץacanthe  הכותרות‭ ‬בעלות‭ ‬הסיגנון‭ ‬האנדלוסי‭ ‬המירו‭ ‬את‭ ‬העיטור‭ ‬הצמחי‭ ‬של‭ ‬הכותרת‭ ‬בעיטור‭ ‬של‭ ‬סרט‭ ‬דמוי‭ ‬נחש‭ ‬שבלולי‭ ‬שחלקיו‭ ‬העליונים‭ ‬מתכופפים‭ ‬כתימורה‭. ‬אף‭ ‬החלק‭ ‬המרובע‭ ‬שבקצה‭ ‬העליון‭ ‬של‭ ‬הכותרת‭ ‬זוכה‭ ‬לגילוף‭ ‬בסיגנון‭ ‬התָוְריק‭.‬


הרעפים

בבנייני‭ ‬ציבור‭ (‬ארמונות‭, ‬מסגדים‭, ‬בתי‭ ‬מדרש‭) ‬הרעפים‭ (‬קָרמוּד‭) ‬בצבע‭ ‬ירוק‭. ‬באזורים‭ ‬צפוניים‭ ‬הם‭ ‬בצבע‭ ‬אדום־אוקְר‭, ‬ובבניה‭ ‬צנועה‭ ‬הם‭ ‬בצבע‭ ‬אדמה‭ ‬ללא‭ ‬כיסוי‭ ‬צבעוני‭ ‬וללא‭ ‬זיגוג‭. ‬בעיר‭ ‬סָפי‭ ‬מכיירים‭ ‬קונוסים‭ ‬מאדמת‭ ‬חימר‭, ‬חותכים‭ ‬אותם‭ ‬לשניים‭ ‬ויוצרים‭ ‬שני‭ ‬רעפים‭ ‬המתלבשים‭ ‬אחד‭ ‬על‭ ‬זנבו‭ ‬של‭ ‬השני‭, ‬לאחר‭ ‬ציפויים‭ ‬בזיגוג‭ ‬צבעוני‭. ‬בפס‭ ‬יוצרים‭ ‬צורה‭ ‬של‭ ‬טרפז‭ ‬מאדמת‭ ‬חימר‭ ‬בעזרת‭ ‬תבנית‭, ‬ומעניקים‭ ‬לה‭ ‬צורה‭ ‬קמורה‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬תבנית‭ ‬קונית‭. ‬בקצה‭ ‬שנשאר‭ ‬חשוף‭ ‬יוצרים‭ ‬קישוט‭ ‬בעל‭ ‬שינון‭ ‬עדין‭. ‬הנחת‭ ‬הרעפים‭ ‬מתבצעת‭ ‬בשני‭ ‬שלבים‭. ‬קודם‭ ‬מניחים‭ ‬את‭ ‬הנקביים‭ ‬על‭ ‬גבם‭ ‬ללא‭ ‬ציפוי‭. ‬בשלב‭ ‬שני‭ ‬מניחים‭ ‬את‭ ‬הזיכריים‭ ‬על‭ ‬החיבור‭ ‬שבין‭ ‬שני‭ ‬רעפים‭ ‬ניקביים‭, ‬כשפניהם‭ ‬המזוגגות‭ ‬כלפי‭ ‬מעלה‭. ‬מתחת‭ ‬לרעפים‭ ‬מצוי‭ ‬כרכוב‭ ‬מעץ‭ ‬ארז‭ ‬אדום‭ ‬מגולף‭ ‬עיטורים‭.‬


חומרים‭ ‬וטכניקה

הזליג‭'‬

הוא‭ ‬פסיפס‭ ‬קרמי‭ ‬שמכסה‭ ‬את‭ ‬בסיסי‭ ‬הקירות‭ ‬והעמודים‭. ‬קרוב‭ ‬לוודאי‭ ‬שמקורה‭ ‬של‭ ‬אמנות‭ ‬הזליג‭' ‬במוזאיקה‭ ‬הביזנטית‭. ‬במרוקו‭ ‬השימוש‭ ‬בזליג‭' ‬בערי‭ ‬המלוכה‭, ‬הן‭ ‬בבנייני‭ ‬ציבור‭ ‬והן‭ ‬בבתי‭ ‬המגורים‭, ‬תופס‭ ‬מעמד‭ ‬בכורה‭ ‬החל‭ ‬מן‭ ‬המאה‭ ‬ה־41‭. ‬ניתן‭ ‬לערוך‭ ‬רפרטואר‭ ‬של‭ ‬לא‭ ‬פחות‭ ‬מארבע‭ ‬מאות‭ ‬צורות‭ ‬גאומטריות‭ ‬המרכיבות‭ ‬את‭ ‬יחידות‭ ‬הפסיפס‭ ‬השונות‭. ‬רוב‭ ‬הצורות‭ ‬הן‭ ‬בעלות‭ ‬קווים‭ ‬ישרים‭ ‬בלבד‭, ‬דבר‭ ‬המקל‭ ‬על‭ ‬חיבורן‭ ‬אחת‭ ‬לשניה‭, ‬ומיעוטן‭ ‬בעלות‭ ‬קווים‭ ‬מעוגלים‭. ‬מקצועני‭ (‬מעלם‭) ‬הזליג‭' ‬העניקו‭ ‬לכל‭ ‬אחת‭ ‬מהן‭ ‬שם‭ ‬משלה‭. ‬יחידות‭ ‬בודדות‭ ‬מגיעות‭ ‬לגודל‭ ‬של‭ ‬כעשרה‭ ‬סנטימטרים‭, ‬הרוב‭ ‬מגיע‭ ‬לגודל‭ ‬של‭ ‬פחות‭ ‬מחמישה‭ ‬סנטימטרים‭ ‬והקטנות‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬זעירות‭ ‬שיש‭ ‬לקחתן‭ ‬בפינצטה‭ ‬מתוך‭ ‬קופסת‭ ‬גפרורים‭.‬

חומר‭ ‬הגלם‭ ‬ממנו‭ ‬עשויות‭ ‬יחידות‭ ‬הפסיפס‭ ‬הוא‭ ‬חימר‭ ‬טבול‭ ‬במים‭ ‬למשך‭ ‬42‭ ‬שעות‭, ‬שפועלים‭ ‬לשו‭ ‬אותו‭ ‬עד‭ ‬קבלת‭ ‬עיסה‭ ‬הומוגנית‭. ‬באמצעות‭ ‬תבנית‭ ‬עץ‭ ‬חותכים‭ ‬מלבנים‭ ‬אותם‭ ‬פורסים‭ ‬מול‭ ‬קרני‭ ‬השמש‭. ‬הפועלים‭ ‬דוחסים‭ ‬את‭ ‬המלבנים‭, ‬מחליקים‭ ‬את‭ ‬חזיתם‭, ‬וחותכים‭ ‬את‭ ‬קצותיהם‭, ‬לפני‭ ‬שמייבשים‭ ‬אותם‭ ‬שוב‭ ‬בשמש‭. ‬לאחר‭ ‬תהליך‭ ‬שריפה‭ ‬ראשון‭ ‬באש‭ ‬רגילה‭, ‬טובלים‭ ‬במיומנות‭ ‬את‭ ‬חזיתם‭ ‬של‭ ‬המלבנים‭ ‬בתוך‭ ‬נוזל‭ ‬צבעוני‭, ‬שהוכן‭ ‬מראש‭, ‬המעניק‭ ‬ציפוי‭ ‬של‭ ‬זיגוג‭ ‬אמייל‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭. ‬השריפה‭ ‬השניה‭ ‬מתבצעת‭ ‬בתנור‭ ‬שחומו‭ ‬מגיע‭ ‬לכ־008‭ ‬מעלות‭. ‬מלבני‭ ‬החרס‭ ‬המצופים‭ ‬מוכנסים‭ ‬לתנור‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬צבעם‭ ‬כדי‭ ‬שכל‭ ‬צבע‭ ‬יזכה‭ ‬לדרגת‭ ‬החום‭ ‬המתאימה‭ ‬לו‭. ‬

אחרי‭ ‬שריפה‭ ‬של‭ ‬עשרים‭ ‬וארבע‭ ‬שעות‭, ‬רושמים‭ ‬באמצעות‭ ‬דיו‭ ‬ותבנית‭ ‬מוכנה‭ ‬מראש‭, ‬את‭ ‬הצורות‭ ‬הגיאומטריות‭, ‬המוכפלות‭ ‬בכמות‭ ‬אופטימלית‭, ‬על‭ ‬כל‭ ‬יחידת‭ ‬זליג‭'. ‬אך‭ ‬השלב‭ ‬העדין‭ ‬ביותר‭ ‬הוא‭ ‬שלב‭ ‬החיתוך‭ ‬באמצעות‭ ‬פטיש‭ ‬כבד‭ ‬וחד‭ ‬בקצהו‭, ‬ובעיקר‭ ‬בזכות‭ ‬המיומנות‭ ‬הגבוהה‭ ‬של‭ ‬מקצועני‭ ‬החיתוך‭ (‬תָקְסיר‭). ‬היחידות‭ ‬החתוכות‭ ‬מוכנסות‭ ‬לסלים‭ ‬ממויינות‭ ‬לפי‭ ‬צבען‭ ‬וצורתן‭, ‬וממתינות‭ ‬למלאכת‭ ‬החיבור‭ (‬אסמבלג‭') ‬על‭ ‬פי‭ ‬סקיצות‭ ‬מדוייקות‭ ‬שהכין‭ ‬המעצב‭, ‬המפקח‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬התהליך‭. ‬עבודת‭ ‬החיבור‭ ‬מתבצעת‭ ‬על‭ ‬משטח‭ ‬אופקי‭ ‬ממוסגר‭ ‬בעץ‭, ‬והיחידות‭ ‬המסוטטות‭ ‬מונחות‭ ‬במהופך‭ ‬על‭ ‬פניהן‭ ‬הצבועות‭, ‬בהתאם‭ ‬לצורתן‭, ‬מבלי‭ ‬שמניח‭ ‬היחידות‭ ‬רואה‭ ‬את‭ ‬צבען‭. ‬החלק‭ ‬האחורי‭ ‬של‭ ‬יחדות‭ ‬הפסיפס‭ ‬צר‭ ‬יותר‭, ‬כדי‭ ‬לאפשר‭ ‬למלט‭ ‬לאחות‭ ‬את‭ ‬החלקים‭. ‬הצבת‭ ‬היחידות‭ ‬מתחילה‭ ‬ממרכז‭ ‬העיטור‭ ‬אל‭ ‬הפריפריה‭. ‬עם‭ ‬גמר‭ ‬ההצבה‭ ‬של‭ ‬חלקי‭ ‬הפסיפס‭, ‬שופכים‭ ‬תערובת‭ ‬של‭ ‬אבקת‭ ‬גבס‭ ‬ומלט‭, ‬אותה‭ ‬מרטיבים‭ ‬במים‭. ‬בעיר‭ ‬תטואן‭ ‬קיימת‭ ‬גירסה‭ ‬שונה‭ ‬מן‭ ‬השיטה‭ ‬המסורטית‭ ‬של‭ ‬הכנת‭ ‬הזליג‭'. ‬כאשר‭ ‬החימר‭ ‬עדיין‭ ‬לח‭ ‬ורך‭, ‬חותכים‭ ‬אותו‭ ‬ליחידות‭ ‬הגאומטריות‭ ‬הסופיות‭, ‬ורק‭ ‬לאחר‭ ‬מכן‭ ‬שורפים‭ ‬את‭ ‬היחידות‭ ‬המוכנות‭ ‬בתנור‭. ‬בשיטה‭ ‬זו‭ ‬הדגמים‭ ‬יוצאים‭ ‬מעוגלים‭ ‬בקצוות‭ ‬ומעט‭ ‬מיופיפים‭, ‬לדאבון‭ ‬ליבם‭ ‬של‭ ‬מיקצועני‭ ‬פס‭, ‬בירת‭ ‬הזליג‭'. ‬מלאכת‭ ‬הכנת‭ ‬הזליג‭' ‬והנחת‭ ‬המשטחים‭ ‬על‭ ‬הקירות‭, ‬אורכת‭ ‬זמן‭ ‬רב‭. ‬לציפוי‭ ‬של‭ ‬בנין‭ ‬ציבורי‭ ‬בקנה‭ ‬מידה‭ ‬של‭ ‬ארמון‭ ‬נדרשים‭ ‬כ־31‭ ‬מיליון‭ ‬יחידות‭ ‬קרמיקה‭ ‬מסוטטות‭.‬


השיש‭ ‬והאבן‭ ‬

השיש‭ ‬נחצב‭ ‬במספר‭ ‬אתרים‭ ‬במרוקו‭ (‬בוּסְכּוּרָה‭, ‬רבט‭, ‬וָרזָזָת‭, ‬אינְזְגָן‭, ‬סְפְרוּ‭ ‬ועוד‭) ‬ובעיקר‭ ‬באָרפוּד‭ ‬שם‭ ‬מצוי‭ ‬שיש‭ ‬עתיר‭ ‬מאובנים‭ ‬של‭ ‬צדפים‭ ‬וחיות‭ ‬ים‭, ‬המעניקים‭ ‬ללוחות‭ ‬השיש‭ ‬החתוך‭ ‬עיטור‭ ‬טבעי‭. ‬מרוקו‭ ‬מייצאת‭ ‬שיש‭ ‬לאירופה‭, ‬ומייבאת‭ ‬סוגי‭ ‬שיש‭ ‬מקָרַרָה‭. ‬עמודים‭, ‬רצפות‭, ‬רהטים‭, ‬בריכות‭, ‬מזרקות‭ ‬וגומחות‭ ‬דקורטיביות‭ ‬דמויות‭ ‬חלון‭ (‬שָמְסִיָּה‭) ‬מנצלות‭ ‬מבחר‭ ‬לא‭ ‬קטן‭ ‬של‭ ‬סוגי‭ ‬שיש‭ ‬מקומי‭ ‬ומיובא‭. ‬אפילו‭ ‬עיטורי‭ ‬תָוְריק‭ ‬של‭ ‬מקלעות‭ ‬עלים‭ ‬ואפיגרפיה‭ ‬מונומנטלית‭ ‬בכתב‭ ‬רהוט‭ ‬מפוסלים‭ ‬בשיש‭. ‬לצד‭ ‬בריכות‭ ‬המים‭ ‬שבחצרות‭, ‬מתקינים‭ ‬במבני‭ ‬ציבור‭ ‬תעלות‭ ‬שיש‭ ‬גאומטריות‭ ‬בצורת‭ ‬מבוך‭, ‬המובילות‭ ‬את‭ ‬מי‭ ‬הבריכה‭ ‬לניקוז‭. ‬האבן‭ ‬הוורודה‭ ‬מסְלָה‭ ‬שימשה‭ ‬לבניית‭ ‬שערים‭ ‬בחומות‭ (‬באב‭ ‬רוְאַח‭, ‬באב‭ ‬שְלָה‭, ‬באב‭ ‬אוּדַיִָה‭, ‬ועוד‭), ‬וגם‭ ‬כותרות‭ ‬עמודים‭, ‬ועמודים‭ ‬דקורטיביים‭. ‬היא‭ ‬ניתנת‭ ‬בקלות‭ ‬לסיתותם‭ ‬של‭ ‬עיטורי‭ ‬תָוְריק‭ ‬ותָסְטיר‭.‬


הגבס

כמו‭ ‬הזליג‭' ‬אף‭ ‬הגבס‭ ‬המפוסל‭ ‬הגיע‭ ‬מן‭ ‬המזרח‭ ‬המוסלמי‭, ‬והוכנס‭ ‬למגרב‭ ‬כטכניקת‭ ‬עיטור‭ ‬במאה‭ ‬ה־31‭. ‬הגבס‭ ‬לפיסול‭ ‬הוא‭ ‬סטוקו‭ - ‬תערובת‭ ‬של‭ ‬גבס‭, ‬סיד‭, ‬אבקת‭ ‬שיש‭ ‬ודבק‭. ‬בהשוואה‭ ‬לגבס‭ ‬התעשייתי‭ ‬הוא‭ ‬מתקשה‭ ‬באיטיות‭. ‬אמני‭ ‬העיטור‭ ‬בגבס‭ ‬מנצלים‭ ‬שהות‭ ‬זו‭ ‬כדי‭ ‬לפסל‭ ‬בו‭. ‬זו‭ ‬הסיבה‭ ‬שמכינים‭ ‬ממנו‭ ‬רק‭ ‬כמות‭ ‬קטנה‭ ‬כל‭ ‬פעם‭ ‬שתספיק‭ ‬לא‭ ‬יותר‭ ‬מזמן‭ ‬העבודה‭ ‬של‭ ‬אמן‭ ‬החריטה‭. ‬למרות‭ ‬מה‭ ‬שעלולים‭ ‬לחשוב‭ ‬הגבס‭ ‬אינו‭ ‬יצוק‭ ‬אלא‭ ‬מגולף‭. ‬במעט‭ ‬מאוד‭ ‬מקרים‭ ‬ניתן‭ ‬למצא‭ ‬דגמים‭ ‬מוכנים‭ ‬של‭ ‬גבס‭ ‬יצוק‭, ‬שהורכב‭ ‬על‭ ‬הקיר‭, ‬כפי‭ ‬שמקובל‭ ‬באירופה‭.‬

הגילוף‭ ‬מתבצע‭ ‬בעומקים‭ ‬שונים‭ ‬כמראה‭ ‬תחרה‭, ‬לרוב‭ ‬בצבע‭ ‬המקורי‭, ‬ורדרד‭ - ‬בגלל‭ ‬שרידי‭ ‬החימר‭ ‬שנותר‭ ‬מחציבתו‭ ‬באזור‭ ‬מְרָכְּש‭ (‬אסני‭) - ‬ולעיתים‭ ‬בשילוב‭ ‬שטחים‭ ‬לבנים‭, ‬זהב‭, ‬או‭ ‬צבעים‭ ‬אחרים‭ ‬המשתלבים‭ ‬הרמונית‭ ‬בצבע‭ ‬הוורוד‭. ‬מלאכת‭ ‬הגילוף‭ ‬מתבצעת‭ ‬במצב‭ ‬אנכי‭ ‬או‭ ‬מלמטה‭ ‬לכיוון‭ ‬התקרה‭. ‬עומק‭ ‬הגילוף‭ ‬השטוח‭ (‬מְקְלֶּס‭) ‬הוא‭ ‬של‭ ‬כשלושה‭ ‬סנטימטר‭, ‬ובגילוף‭ ‬העמוק‭ (‬מְחָ‭'‬נֶּק‭) ‬מגיע‭ ‬לשמונה‭ ‬עשרה‭ ‬סנטימטר‭. ‬כדי‭ ‬להעניק‭ ‬לעיטור‭ ‬מימד‭ ‬נוסף‭ ‬מגלפים‭ ‬חלקי‭ ‬עיטור‭ ‬אחדים‭ ‬גם‭ ‬בשיטה‭ ‬אלכסונית‭ (‬מְקָסֶּר‭). ‬הגילוף‭ ‬מתבצע‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬רישום‭ ‬מוקדם‭ ‬שהוכן‭ ‬כתבנית‭ ‬חלולה‭ ‬מנייר‭. ‬את‭ ‬החלקים‭ ‬החלולים‭ ‬מחתימים‭ ‬בצבע‭ ‬שחור‭ ‬הנספג‭ ‬מתוך‭ ‬שקית‭ ‬מלאה‭ ‬אבקה‭ ‬שחורה‭ ‬טבולה‭ ‬במים‭. ‬החלקים‭ ‬השחורים‭ ‬ירוקנו‭ ‬מן‭ ‬הגבס‭ ‬בשיטת‭ ‬הגילוף‭ ‬והחריטה‭. ‬העיטור‭ ‬בגבס‭ ‬מופיע‭ ‬מעל‭ ‬משטחי‭ ‬הזליג‭' ‬ומהווה‭ ‬עבורם‭ ‬קונטרפונקט‭ ‬צורני‭ ‬וצבעוני‭. ‬

הסטוקו‭ ‬הוא‭ ‬החומר‭ ‬המתאים‭ ‬ביותר‭ ‬לאמני‭ ‬הקליגראפיה‭ ‬האפיגרפית‭ ‬המעטרת‭ ‬את‭ ‬שולי‭ ‬הזליג‭ ‬בצורת‭ ‬אפריז‭. ‬הוא‭ ‬מעטר‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬המִחְרָב‭ (‬גומחת‭ ‬התפילה‭ ‬הפונה‭ ‬לעבר‭ ‬מֶכָּה‭) ‬במסגדים‭ ‬ואת‭ ‬השָמְסיָּה‭ (‬שמשיה‭) - ‬חלון‭ ‬גבס‭ ‬עם‭ ‬חריטה‭ ‬עמוקה‭, ‬משובצת‭ ‬ביחידות‭ ‬של‭ ‬זכוכית‭ ‬שקופה‭, ‬ומעוטרת‭ ‬לרוב‭ ‬בסיגנון‭ ‬התָוְריק‭. ‬השילוב‭ ‬של‭ ‬גבס‭ ‬וזכוכית‭ ‬צבעונית‭ ‬יוצר‭ ‬ויטרג‭', ‬דרכו‭ ‬עוברות‭ ‬קרני‭ ‬השמש‭ ‬המשליכות‭ ‬אור‭ ‬בצבעים‭ ‬מרהיבים‭. ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬זאת‭ ‬השָמְסיָּה‭ ‬הנפוצה‭ ‬יותר‭ ‬אטומה‭ ‬לשמש‭, ‬כמין‭ ‬גומחה‭ ‬בעלת‭ ‬קמרון‭, ‬דמויית‭ ‬חלון‭ ‬מעוטר‭ ‬גבס‭, ‬הממלאת‭ ‬תפקיד‭ ‬דקורטיבי‭ ‬בלבד‭.‬


העץ

ארז‭ ‬האטלס‭ ‬התיכון‭  ‬cedrus atlantica על‭ ‬סוגיו‭, ‬הוא‭ ‬הנפוץ‭ ‬ביותר‭ ‬בעיצוב‭ ‬האדריכלי‭. ‬לצידם‭ ‬עץ‭ ‬התוּיה‭ (‬ערער‭) ‬המקומי‭, ‬עץ‭ ‬ההובנה‭ ‬ebenos מיובא‭ ‬ממדגסקר‭, ‬ועץ‭ ‬התולענה‭ (‬מהגוני‭) ‬מחוף‭ ‬השנהב‭. ‬שערים‭, ‬דלתות‭, ‬חלונות‭,  ‬מוּקַרְנָה‭,  ‬מוּשְרַבִּיָה‭, ‬סוככים‭, ‬כרכובים‭, ‬מעקות‭ ‬ותקרות‭ ‬הם‭ ‬מוצרי‭ ‬עץ‭ ‬שהמעַלֶּם‭ ‬מנצל‭ ‬כמשטחי‭ ‬עיצוב‭ ‬המשתלבים‭ ‬עם‭ ‬פסיפסי‭ ‬הזליג‭' ‬ותחרת‭ ‬הגבס‭. ‬במוצרי‭ ‬העץ‭ ‬משולבים‭ ‬לעיתים‭ ‬אבזרי‭ ‬נחושת‭ ‬יצוקה‭ ‬ומעוטרת‭. ‬השערים‭ ‬הראשיים‭ ‬מעץ‭ ‬סובבים‭ ‬על‭ ‬ציר‭ ‬שחלקו‭ ‬התחתון‭ ‬מחליק‭ ‬בתוך‭ ‬שקערורית‭ ‬מתחת‭ ‬לפני‭ ‬הרצפה‭, ‬והעליון‭ ‬מוכתר‭ ‬בכיפת‭ ‬עץ‭ (‬תג‭') ‬אף‭ ‬היא‭ ‬מעוטרת‭. ‬בתוך‭ ‬השערים‭ ‬הגדולים‭ ‬קרועות‭ ‬שתי‭ ‬קשתות‭ ‬נמוכות‭ ‬שסוגרות‭ ‬שתי‭ ‬דלתות‭. ‬סיגנונות‭ ‬התָסְטיר‭ ‬והכּופי‭ ‬מאפיינים‭ ‬את‭ ‬העץ‭ ‬המגולף‭ ‬שהחל‭ ‬להופיע‭ ‬במאה‭ ‬ה־41‭. ‬לעיתים‭ ‬משבצים‭ ‬יחידות‭ ‬גאומטריות‭ ‬עשויות‭ ‬שנהב‭ ‬או‭ ‬עצם‭ ‬בתוך‭ ‬העיטור‭ ‬מעץ‭ ‬ארז‭. ‬פעמים‭ ‬אחרות‭ ‬משלבים‭ ‬סוגי‭ ‬עץ‭ ‬בעלי‭ ‬צבעוניות‭ ‬שונה‭ ‬באותו‭ ‬עיטור‭. ‬כאשר‭ ‬משטח‭ ‬העץ‭ ‬אינו‭ ‬מגולף‭ ‬אלא‭ ‬מצוייר‭, ‬פוגשים‭ ‬יותר‭ ‬דגמים‭ ‬בסגנון‭ ‬התָשְג‭'‬יר‭ ‬הפרחוני‭ ‬והתָוְריק‭ ‬הצמחי‭. ‬אמני‭ ‬הציור‭ (‬זוּאָק‭) ‬על‭ ‬עץ‭ ‬מציירים‭ ‬עם‭ ‬מכחולים‭ ‬מזנב‭ ‬חמור‭ ‬הנטבלים‭ ‬בצבעים‭ ‬על‭ ‬בסיס‭ ‬צמחי־אורגני‭. ‬לפני‭ ‬העבודה‭, ‬מורח‭ ‬הצייר‭ ‬צבע‭ ‬רקע‭ ‬בגוון‭ ‬אדום‭ ‬או‭ ‬חום‭ ‬כהה‭. ‬בגמר‭ ‬העבודה‭ ‬מכסים‭ ‬את‭ ‬הציור‭ ‬בשכבה‭ ‬של‭ ‬נוזל‭ ‬שמנוני‭ ‬המעניק‭ ‬ברק‭ ‬לציור‭ ‬ומגן‭ ‬עליו‭. ‬


הבניה‭ ‬הכפרית

‭"‬האסתטיקה‭ ‬האפשרית‭ ‬היחידה‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמצויה‭ ‬כבר‭ ‬במדבר‭ ‬ובתושביו‭. ‬כל‭ ‬האפשרויות‭ ‬האסתטיות‭ ‬והפונקציונליות‭ ‬כבר‭ ‬מצויות‭ ‬בקסבה‭" ‬טוען‭ ‬ריקרדו‭ ‬בופיל‭ ‬Ricardo Bofill‭, ‬אבי‭ ‬הפוסט־מודרניזם‭ ‬באדריכלות‭. ‬הבתים‭ ‬והמצודות‭ ‬של‭ ‬הכפר‭ ‬הברברי‭ ‬יוצרים‭ ‬הרמוניה‭ ‬מושלמת‭ ‬עם‭ ‬הסביבה‭ ‬המדברית‭ ‬והאנושית‭ ‬ובעידן‭ ‬של‭ ‬הפוסט־מודרניזם‭ ‬באד

Publié dans Publcations

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :

Commenter cet article